Mijn stijl x jouw verhaal = de match

Zo schrijf je een aantrekkelijke blog

Ik schrijf regelmatig blogs, voor mezelf en voor klanten en opdrachtgevers. Blogposts kunnen wonderen voor je business en de Google ranking doen. Maar dan moeten het wel blogs zijn die lekker weglezen en de lezer iets te bieden hebben. Je raadt het al, ik schreef er een blog over. Belangrijkste uitgangspunt: een blog is geen verkapte reclamefolder, je zult het wat creatiever en persoonlijker moeten aanpakken. En welk onderwerp je ook kiest, iemand heeft er al iets over gezegd of geschreven. Dus laat dat je niet tegenhouden. Het gaat er vooral om wat jij met het onderwerp hebt en hoe jij er tegenaan kijkt. Lees mijn tips voor het schrijven van een aantrekkelijke blogtekst.

Een blog is een informatief of inspirerend artikel dat online staat, regelmatig verschijnt, een persoonlijk haakje heeft met een informele tone-of-voice en waar lezers op kunnen reageren. Een blog wordt per definitie vanuit een persoonlijke invalshoek geschreven. Daarmee laat je zien dat je affiniteit met het onderwerp hebt en/of er ervaring mee hebt. En ondertussen bouw je aan je expert status, die met name op LinkedIn gewaardeerd wordt (ook in het algoritme). Daarnaast is het de bedoeling dat je met enige regelmaat een blog plaatst. Uiteraard bepaal je zelf hoe vaak dat is.

Ik heb een paar tips voor het schrijven en vormgeven van een blog voor je op een rijtje gezet. Geen excuses meer dus, aan de schrijftafel!

  1. Je blog gaat over een onderwerp waar jij een oplossing voor hebt. Kies per blog één duidelijk probleem of een heldere situatie. Durf te kiezen. De volgende keer pak je een aanverwant probleem of onderwerp.
  2. Schrijf in korte zinnen en op een informele manier. Maak het zo concreet mogelijk. Stel je voor dat je het aan een vriend(in) vertelt en schrijf het in die stijl op.
  3. Gebruik bullets of nummering om je blog overzichtelijk te maken. Dat leest lekker en werkt gewoon.
  4. Spreek je lezer meteen vanaf het begin met ‘je’ of ‘jou’ aan. Ik heb hier met opdrachtgevers wel eens discussies over, maar ik vind ‘u’ niet passen bij de blogvorm. Maar welke aanspreekvorm je ook gebruikt, de lezer moet zich aangesproken voelen.
  5. Gebruik een voorbeeld in je blog. Dat maakt een tekst levendiger en concreet. Omschrijf een situatie uit de praktijk, hoe je iets hebt aangepakt, hoe je zelf tot een bepaald inzicht bent gekomen.
  6. Probeer continuïteit in je blogs te krijgen door er een verhaallijn van te maken. Dan hoef je ook niet steeds op zoek naar nieuwe onderwerpen. Je schrijft dan steeds een vervolg op de voorgaande blog. Als je dat ook in je tekst verwerkt (‘in mijn volgende blog ga ik daar verder op in…’) neem je de lezer ook mee. Want die wordt dan nieuwsgierig naar het vervolg (vergelijk het met de cliffhanger van een Netflixserie).
  7. Ondersteun je blog met een goede foto/visual (let erop dat het rechtenvrije beelden zijn!). Foto’s met jezelf erop doen het heel goed, maar dat zijn dan bij voorkeur wel foto’s die door een professioneel fotograaf gemaakt zijn.

Kortom, een goede blog is persoonlijk, leuk, helpend en ook grappig. Je verhaal moet inhoudelijk kloppen, maar vooral ook het hart van je lezer raken. Go for it!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *